ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Miedzichowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Protokół z obrad XXXV zwyczajnej sesji Rady Gminy Miedzichowo odbytej w dniu 14 września 2022 roku o godzinie 14.00 w sali OSP w Miedzichowie.

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2022-10-03 14:33:18 przez Sylwia Puka

Akapit nr - brak tytułu

 Protokół z obrad
XXXV zwyczajnej sesji Rady Gminy Miedzichowo odbytej w dniu
14 września 2022 roku o godzinie 14.00 w sali OSP w Miedzichowie.
 
Otwarcia sesji o godz. 14.00 dokonał Przewodniczący Rady Gminy Pan Tadeusz Kolecki, który powitał wszystkich zaproszonych gości, sołtysów oraz radnych w/g listy obecności  (listy stanowią załącznik do protokołu, lista obecności wygenerowana z systemu DSSS Vote stanowi załącznik nr 1 i 2. Na ogólną liczbę 15 radnych na sesji obecnych było 13 radnych, wobec czego Rada może podejmować prawomocne uchwały.
Protokół z obrad poprzedniej sesji został przez Radę przyjęty 12 głosami „za” bez odczytania (załącznik nr 3).
 
Przewodniczący odczytał proponowany porządek obrad, który przedstawia się następująco:
 
Porządek obrad:
  1. Sprawy regulaminowe (otwarcie sesji, stwierdzenie prawomocności obrad, przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji).
  2. Interpelacje i zapytania radnych.
  3. Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonywania uchwał rady.
  4. Funkcjonowanie oraz potrzeby Gminnej Biblioteki Publicznej.
  5. Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2022 r.
  6. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/140/2009 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 22 kwietnia 2009r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków motywacyjnych, funkcyjnych, za wysługę lat, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków a także szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Miedzichowo.
  7. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/257/2018 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 14 czerwca 2018 r. w sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli pełniących funkcje kierownicze oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych oraz nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karta Nauczyciela zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miedzichowo.
  8. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic: Tylnej, Kaczmarka i Wypoczynkowej w  m. Bolewice, gm. Miedzichowo.
  9. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie przyjęcia trybu, zasad udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych działających na terenie Gminy Miedzichowo realizujących zadania w zakresie wykonywania,  utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń wodnych oraz dofinansowania realizacji inwestycji ze środków budżetu Gminy Miedzichowo.
  10. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie przystąpienia do sporządzenia Programu Rewitalizacji dla Gminy Miedzichowo na lata 2023-2033.
  11. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany uchwały Nr XII/104/2008 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie przystąpienia Gminy Miedzichowo do Stowarzyszenia „KOLD” jako członka zwyczajnego.
  12. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie pozbawienia drogi gminnej nr 394021P położonej na terenie Gminy Miedzichowo kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania.
  13. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym umowy najmu garażu przy ul. Szkolnej 74 w Bolewicach.
  14. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie nadania nazwy ulicy położonej na terenie wsi Bolewice.
  15. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
  16. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Miedzichowo.
  17. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Miedzichowo na 2022 rok.
  18. Bieżące sprawy Rady.
  19. Wolne wnioski i informacje.
  20. Odpowiedzi na interpelacje.
  21. Zakończenie.
 
Przewodniczący zapytał, czy ktoś z Państwa Radnych ma jakąś inną propozycję, jeżeli chodzi o zaproponowany na dzisiaj porządek obrad?
 
W związku z brakiem propozycji Przewodniczący poinformował, że otrzymał informację, że Regionalna Izba Obrachunkowa zakwestionowała nam porządek obrad, dlatego, że najpierw ma być zmiana budżetowa, a potem dopiero zmiana WPF, także projekty uchwał z punktów 16 i 17, powinny zostać zamienione miejscami.
To jest proponowana zmiana, którą musimy przegłosować.
Zapytał, czy są jakieś propozycje czy zastrzeżenia do tej propozycji?
 
W związku z brakiem innych propozycji Przewodniczący zaproponował, aby tą zmianę przegłosować ręcznie, zapytał: Kto z Państwa radnych jest za tą poprawką, którą przed chwilą tłumaczył w porządku obrad, prosi o podniesienie ręki do góry. Kto się wstrzymał? Kto był przeciwny?
 
Przewodniczący stwierdził, że radni 12 głosami „za” przyjęli zaproponowaną poprawkę w porządku obrad.
 
Następnie przeszedł do przegłosowania porządku obrad z przyjętą poprawką i zapytał:
 
Kto z Państwa radnych jest za porządkiem obrad przeczytanym przed chwilą proszę o podniesienie ręki do góry.
Kto się wstrzymał? Kto był przeciwny?
 
Stwierdził, że porządek obrad z przyjętą poprawką został przyjęty 12 głosami „za”.
 
Następnie Przewodniczący przystąpił do realizacji porządku obrad.
 
Ad.2 porządku obrad: Interpelacje i zapytania radnych.
 
Przewodniczący Rady Pan Tadeusz Kolecki poinformował, że do biura rady nie wpłynęła żadna interpelacja ani zapytanie, spytał czy ktoś na sesji chce złożyć takową.
 Z uwagi na ich brak przystąpił do realizacji punktu następnego.
 
Ad. 3. Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej, a zwłaszcza z wykonywania uchwał rady.
Przewodniczący poprosił Wójta Gminy Miedzichowo Pana Stanisława Piechotę o przedstawienie informacji.
Wójt powyższe informacje przedstawił w formie multimedialnej, natomiast forma papierowa stanowi załącznik do protokołu.
Dodatkowe sprawy poruszone przez Wójta:
Jesteśmy przed przygotowaniem budżetu na przyszły rok. Wiadomo, że będą pojawiały się różnego rodzaju propozycje i hasła do realizacji. Mamy obecnie rozpoczęte inwestycje o wartości około 11 milionów, to się toczy właśnie i myślę, że powinniśmy podejść bardzo poważnie do tego, nie prześcigać się w różnego rodzaju hasłach, propozycjach, że to trzeba jeszcze, tam jakiś próg zwalniający, bo to są koszty. Natomiast skończmy te wszystkie inwestycje, zakończmy te inwestycje ze spokojem, bo my musimy wkład własny też mieć, zwróćcie uwagę, co się dzieje po przetargach. To nie są takie koszty, jak sobie założyliśmy.
Z reguły musimy dokładać komuś, musimy te pieniądze mieć zabezpieczone, więc bardzo proszę, jeżeli Państwo Radni i Państwo uczestniczycie w spotkaniach związanych z Funduszem Sołeckim, żeby racjonalnie podejść do sprawy i popatrzeć na stan finansów gminy. Nie jesteśmy zieloną wyspą, chociaż jak popatrzymy, to mamy 70% lasów można by tak do tego podejść, ale finansowo niestety nie. Milion złotych musimy oddać do budżetu jako Janosikowe. To, że statystyki pokazują, że jesteśmy na 27 miejscu w kraju wśród gmin wiejskich jako zamożna gmina, to to jest tylko statystyka, a nic więcej, nie przekłada to się na realne funkcjonowanie. To co dzisiaj jeszcze rozmawialiśmy, dostaliśmy na początku roku, pamiętacie podczas spotkań strażackich też rozmawialiśmy z Komendantem Powiatowym Straży Pożarnej z Panem Kołdykiem na temat przejęcia ich samochodu, bo dostaną nowy, więc jest możliwość przejęcia samochodu strażackiego dla Bolewic, używany, ale w bardzo dobrym stanie, rekomendowany i tutaj udało nam się, kwota wywoławcza było 150.000 zł z początkiem roku, teraz 120.000 zł,  ale to jest też dużo i tutaj jest realna szansa, że w tym roku to będzie, bo samochód mają już obiecany, że koniec września albo koniec października, bo też jeszcze te terminy mogą się zmienić, też musimy to zabezpieczyć, bo nasze bezpieczeństwo jest też ważne i to są tego typu wydatki, więc naprawdę zwracam się z prośbą. Podejdźmy poważnie, nie róbmy koncertu życzeń. Robimy teraz dużą inwestycję, też cały czas ona trwa, tylko może nie widoczna - instalacje oświetleniowe na terenie gminy, pojawiają się te lampy, są projekty przygotowywane. Była możliwość zgłaszania do sołtysów, a teraz też wpływają już następne już żądania, że ta lampa, tamta lampa, a to nie jest 1000 zł, to nie jest 500 zł, tylko jeżeli mamy gdzieś doprowadzić i przygotować dokumentację, to jest kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy zł i to się odbywa. Nie chcemy żeby nasze działania, a już mówiliśmy o płacy minimalnej, którą Pan Premier zaproponował 3.600 zł bodajże, no tak chyba w ostatniej chwili poszło. Musimy to też uwzględnić w budżecie. Tutaj nie możemy się z tego wycofać, więc to są naprawdę realne nasze wyzwania i proszę, nie chcę wyłączać prądu, nie chcemy, żeby nasze dzieciaczki zdalnie się uczyły, bo niska temperatura jest. Chcemy, żeby wszystko się odbyło zgodnie tak jak do tej pory tylko ze spokojem. Jeżeli chodzi o te żądania tu wielka prośba. No i przed nami oczywiście zimowe utrzymanie dróg, więc chcemy przygotować pewne standardy, które będą funkcjonowały, bo proszę zwrócić uwagę, że czasami reakcja mieszkańców jest nieadekwatna do sytuacji, że poprószy troszeczkę tego śniegu, ale już są telefony, że jest ślizgawica, że nie można jechać, nie można podjechać i tak dalej i tak dalej. Poczekajmy niech ten śnieg spadnie. Cieszmy się, chociaż przez moment tym śniegiem, bo może go w ogóle za kilka lat nie zobaczymy. Przyjedzie później sprzęt, posypie, ściągnie, to będzie wszystko przejezdne, ale ze spokojem, ja wiem, że pandemia, obecna sytuacja ekonomiczna wpłynęła na nastroje społeczne bardzo negatywnie, jest bardzo dużo agresji, złości, brak pewnego zrozumienia, ale myślę, że możemy podejść do tego właśnie w ten sposób, pokazać, że mimo tych trudnych czasów możemy być razem, możemy funkcjonować i wspierać się nawzajem, a nie złościć. To jest jedna rozsądna recepta na kryzys, który nas czeka, czy ewentualnie recesja, jak niektórzy mówią.
Bardzo dziękuję, jak są jakieś pytania, to bardzo proszę.
 
 
Radny R. Stasiak – ja chciałem się zapytać o reakcję szefa GDDKiA, czy te postulaty, co żeśmy wtedy na sali jakoś tam sumowali, wypisywali, czy na tym spotkaniu, które teraz było, to czy była ta sprawa poruszana i czy jakoś tam zareagował szef z GDDKiA?
 
Wójt - główny temat to był ten chodnik biegnący wzdłuż ul. Świebodzińskiej, ale oczywiście
trwają teraz działania związane z doświetlaniem miejsc przejść dla pieszych przez Bolewice, czyli dodatkowe lampy będą się pojawiały. Będą też te przejścia przystosowane dla osób niewidzących. Zgłoszone zostało również to obniżenie krawężnika przy Nadleśnictwie,  ale tu mam odpowiedź, że cały czas czekamy na wspólną inwestycję, która będzie związana z chodnikiem i wtedy ekipy to obniżą. Kałuża, która jest w Bolewicach jak idziemy do kościoła przy przejściu dla pieszych po drugiej stronie od ul. Rzemieślniczej, to tam mają to w tym roku naprawić, ale z bieżących remontów.  Lustro przy wyjeździe z ulicy Tylnej nie jest jak gdyby w ich projekcie organizacyjnym. Jak chcemy, to możemy sobie zakupić i założyć, taką
dostałem odpowiedź. I jeszcze była sprawa odcinkowego pomiaru prędkości - generalna dyrekcja tym się nie zajmuje, przygotowujemy wniosek do inspekcji transportu drogowego.
Czekamy na listę i podpisy mieszkańców, to co była deklaracja podczas spotkania w Bolewicach, że takowe podpisy się pojawią i to będzie jak gdyby wsparcie naszego żądania, bo inaczej, jeżeli nie ma uzasadnienia, to mogą się z tego wycofać, tak jak wycofali nam się w Starym Folwarku, bo też chcieliśmy, tam absolutnie nie widzą takiej potrzeby.
 
Radny I. Borowy – sugestia, aby wejść w doświetlenie ulic lampami solarnymi, ponieważ prawdopodobnie byłyby mniejsze koszty.
 
Wójt - właśnie mamy odwrotną teorię, można wymieniać doświetlenie, ale uliczne oświetlenie na ledowe, w solarne nie brnijmy, bo za chwilę akumulatory, panele, to wszystko trzeba konserwować, trzeba czyścić. Za chwilę przestaną świecić, albo będzie, albo nie będzie, więc będziemy mieć taką huśtawkę nastrojów wśród mieszkańców, co wy tutaj zamontowaliście, więc mamy próbę tych solarnych, bo takie były punkty - projekt dla osiedla w Bolewicach, więc zobaczymy jak się będą sprawować, ale myślę, że bardziej efektywnie jest wymienić już na ledowe i to, co jest doświetlone właśnie przez generalną dyrekcję, to są właśnie lampy ledowe. I stałe oświetlenie, które będzie, ale w perspektywie musimy zwracać uwagę na koszty tych akumulatorów i konserwacji. Ledowe to jest rozwiązanie, które byśmy musieli popatrzeć na, bo takie już rozmowy prowadzimy, żeby na terenie całej gminy pójść już teraz w ledy i centralne sterowanie, czyli my zgłaszamy na przykład - ale musi to być cała reorganizacja tego oświetlenia ulicznego - bo teraz mamy jedna ulica, druga, trzecia, każda inaczej się zapala. Żeby to wprowadzić na jeden sygnał, na jedno centrum sterowania, musiałoby być to wszystko zmienione i taka możliwość jest, ale to są olbrzymie znowu koszty ok sto ileś tam tysięcy na pewno i wtedy na telefon dzwonimy i komputerowo zmieniają godzinę, wyłączają, ustawiają w całej gminie więc to jest takie rozwiązanie.
 
Następnie Wójt wręczył stopnie awansu zawodowego trzem nauczycielkom z Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Bolewicach Paniom: Magdalenie Gałkowskiej-Kuźmin, Magdalenie Strzelińskiej i Milenie Dach.
 
Ad. 4. Funkcjonowanie oraz potrzeby Gminnej Biblioteki Publicznej.
Przewodniczący poprosił o przedstawienie sprawozdania Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Miedzichowie Panią Annę Plewę.
Dyrektor GBP Anna Plewa powyższe informacje przedstawiła w formie multimedialnej, natomiast forma papierowa stanowi załącznik do protokołu.
Wójt podziękował Pani Dyrektor za świetne funkcjonowanie biblioteki. Do podziękowań i gratulacji przyłączył się również Radny P. Tramowski.
 
Ad. 5. Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2022 r.
 
Przewodniczący poprosił o przedstawienie sprawozdania Skarbnik Gminy Mirosławę Kuryś:
 
Zgodnie z artykułem 266 ustawy o finansach publicznych, informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2022 r. została przedłożona Państwu oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej, i do RIO została wysłana 21 sierpnia. Do dzisiaj nie otrzymałam żadnej informacji, ale jak taką otrzymam będzie przedstawiona Państwu na najbliższej sesji Rady Gminy.
To nie skutkuje tym, żeby nie można przedstawić, obradować nad informacją z wykonania budżetu za pierwsze półrocze i tak uchwalony przez Radę Gminy budżet uchwałą XXVIII/271/2021 z dnia 28 grudnia 2021 roku na 2022 rok wynosił po stronie dochodów 20.630.811,00 zł, a po stronie wydatków 21.277.253,08 zł przy planowanym poziomie dochodów i wydatków deficyt budżetu wynosił 646.442,08 zł, który planowano sfinansować wolnymi środkami, o których mowa w artykule 217 ustawy o finansach publicznych.
Budżet w trakcie pierwszego półrocza ulegał zmianom, wynikało to z otrzymanych zawiadomień o zwiększeniu środków finansowych dla gminy ze źródeł zewnętrznych, własnych oraz bieżących potrzeb powstałych w toku wykonywania budżetu. W związku z powyższym Rada Gminy do końca czerwca podjęła 6 uchwał zmieniających budżet, natomiast Wójt wydał 9 zarządzeń. Ostatecznie plan budżetu na koniec czerwca wyglądał następująco: planowane dochody stanowiły kwotę 28.699.831,99 zł, natomiast planowane wydatki to kwota 32.334.738,55 zł. W wyniku wprowadzonych zmian podjętych uchwałami oraz zarządzeniami Wójta Gminy budżet zwiększył się po stronie dochodów o kwotę 8.069.020,99 zł, a po stronie wydatków o kwotę 11.057.485,47 zł. Wynik budżetu stanowił deficyt na 30 czerwca, który wynosił 3.634.906,56 zł, który planowaliśmy sfinansować z przychodów jednostek samorządu terytorialnego z tytułu niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku to jest kwota 567.296,48 zł, wolnych środków to kwota 2.000.000,00 zł i nadwyżka z lat ubiegłych 1.067.610,08 zł.
Realizacja budżetu za pierwsze półrocze przedstawia się następująco:
Dochody wykonano ogółem w kwocie 14.593.312,86 zł, co stanowi 50,85 % planu, w tym
dochody bieżące zostały zrealizowane w kwocie 14.482.216,55 zł, natomiast dochody majątkowe wykonano w kwocie 111.096,31 zł. Niskie wykonanie dochodów majątkowych wynika z planowanych dotacji, promes na realizację zadań inwestycyjnych, które zostaną rozliczone po wykonaniu planowanych zadań.
W roku 2022 gmina otrzymała środki finansowe w kwocie 280.729,00 zł na realizację projektów i programów finansowanych z udziałem środków funduszy strukturalnych i funduszy spójności.
Wydatki natomiast zrealizowano ogólnie w budżecie w kwocie 13.361.602,32 zł, co stanowiło 41,32 % planu, wydatki bieżące przeznaczone zostały na bieżącą działalność gminy i podstawowe funkcjonowanie w kwocie 11.775.653,67 zł, natomiast wydatki majątkowe zostały zrealizowane w wysokości 1.585.948,65 zł.
Budżet na koniec czerwca zamknął się nadwyżką w wysokości 1.231.710,54 zł.
Przychody to są środki zrealizowane do końca roku, stanowiły w budżecie kwotę 7.910.067,29 zł, z tego nadwyżka z lat ubiegłych w wysokości 3.625.852,49 zł, niewykorzystane środki pieniężne to kwota 1.767.296,48 zł, natomiast wolne środki to kwota 2.516.918,32 złote.
Zadłużenie gminy na koniec czerwca stanowi kwotę 2.585.496,72 zł co stanowi 19,56 % wykonanych dochodów, w tym z tytułu podjętych uchwał Rady Gminy, jaką była emisja obligacji, to jest kwota 500.000,00 zł, zaciągnięta długoterminowa pożyczka Jessika2 to kwota 1.991.918,32 zł oraz zawarta długoterminowa umowa zaliczona do długu to kwota zobowiązania na koniec czerwca 93.578,40 zł. Jest to ta umowa na realizację zadania, jakim jest poprawa jakości i efektywności oświetlenia w naszych szkołach na terenie gminy. Wydatki związane z obsługą wyemitowanych obligacji i pożyczki to kwota na koniec czerwca 11.406,10 zł. Tu się Państwu zatrzymam, bo wiadomo, że każdy z nas to odczuwa. W naszym przypadku, jeśli chodzi o pożyczkę Jessika2 nie mamy żadnej inflacji, podwyżki
odsetek od tej pożyczki, ona idzie tak jak była zawarta umowa, tu nie ma żadnej waloryzacji zwiększenia, natomiast przypomnę, mogę dać Państwu przykład, że od obligacji, które mam w wysokości zobowiązania w kwocie 500.000,00 zł, bo one są spłacane na koniec roku, za pierwsze półrocze płaciłam 8.000,00 zł odsetek, a teraz mam przepisane 20.000,00 odsetek, tak wzrosły odsetki od tak zwanych pożyczek, kredytów regulowanych wysokością wiboru.
Na dzień 30 czerwca gmina nie posiadała żadnych poręczeń ani gwarancji, ani nie występowały zobowiązania wymagalne, natomiast należności wymagalne gminy ogółem to kwota 1.186.197,36 zł, w tym urząd gminy to kwota 1.146.789,37 zł, natomiast wobec Gminnego Zakładu Komunalnego należności wymagalne to kwota 39.407,99 zł.
Tak się ogólnikowo przedstawia realizacja budżetu, jeżeli chodzi o zagrożenia wykonania budżetu, to mogę powiedzieć, że od roku 2022 otrzymujemy 1/12 należnego podatku od osób fizycznych, kwota podana w miesiącu grudniu przez Ministerstwo Finansów. Wiemy jakie od miesiąca lutego zostały wprowadzone wszystkie zmiany podatkowe, gdzie jest zagrożenie wykonania tego podatku z uwagi na to, że został zmniejszony podatek z 17% na 12%. W tej
chwili nie wiemy, bo dostajemy 1/12, zawsze było to analogicznie do wykonania wpływów do budżetu państwa. Od roku 2020 Minister Finansów zmienił zasadę przekazywania tych środków. Nie wiemy, czy na koniec roku nie otrzymamy grudniowej raty z uwagi na to, że realizacja tego podatku będzie niższa w skali roku.
Tak się przedstawia strona wykonania budżetu.
Może mogę jeszcze napomnieć, że jakie są zaległości.
Zaległości na koniec czerwca to kwota 1.147.777,82 zł, z tego największe to podatek od nieruchomości kwota 509.572,48 zł i należne gminie dochody z tytułu zaliczki z funduszu alimentacyjnego to 418.770,29 zł. Na to wpływu nie mamy realizujemy zadanie zlecone, a to wpływa na dalsze wszelkie wskaźniki.
Po stronie wydatków niskie wykonanie wydatków majątkowych, spowodowane przetargami, podpisywaniem umów, możemy powiedzieć, że na dzień dzisiejszy mamy podpisane umowy wszystkie wynikające z tych środków, które mamy zabezpieczone już promesami Banku Gospodarstwa Krajowego, bo wiadomo, że środki z Polskiego Ładu są realizowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
 
Przewodniczący zapytał czy są jakieś pytania odnośnie przedstawionego sprawozdania?
 
Wobec braku pytań przeszedł do realizacji punktu następnego.
 
 
Ad. 6. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany Uchwały Nr XVIII/140/2009 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 22 kwietnia 2009r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek dodatków motywacyjnych, funkcyjnych, za wysługę lat, za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków a także szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Miedzichowo.
 
Przewodniczący poprosił o komentarz Dyrektor GZOS Elżbietę Oses.
 
Od 1 września 2022 roku nastąpiła nowelizacja ustawy Karty Nauczyciela. Nastąpiły zmiany w awansie zawodowym nauczycieli. Mamy w tym momencie 2 stopnie awansu zawodowego: nauczyciela mianowanego, nauczyciela dyplomowanego. Pozostali nauczyciele z dniem 1 września stają się nauczycielami początkującymi, którzy odbywają przygotowanie zawodowe do zawodu nauczyciela i właśnie takim nauczycielom, którzy nie posiadają stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i dyplomowanego dyrektor spośród swoich nauczycieli zatrudnionych w szkole, to jest nauczycieli dyplomowanych, mianowanych
przydziela mentora, który będzie prowadził tego nauczyciela początkującego przez ten okres przygotowania do zawodu. A organ prowadzący szkołę określa dodatek za powierzenie tej funkcji mentora.
 
Przewodniczący zapytał, czy ktoś chce zabrać głos odnośnie projektu tej uchwały?
 
Radny R. Stasiak - tylko ponury komentarz dlatego, że nawet jeżeli znieśli te 2 stopnie z przodu, które były, to żeby osiągnąć ten stan nauczyciela mianowanego i dyplomowanego, to nauczyciel musi gdzieś tak prawie 10 lat w szkole pracować i on okazuje się, że jest cały czas początkujący, czyli jego zarobki od momentu zero, kiedy przyjdzie we wrześniu do momentu, kiedy skończy 10 lat pracy, to on cały czas pracuje na jakiś wolnych obrotach i jeżeli to głównie w szkole pracują kobiety, jeżeli te kobiety nie mają bogatych mężów, to one przez te 10 lat razem z tym mężem, który ewentualnie, jeśli jest taki słabiej zarabiający, to są nędzne pieniądze i to, co teraz będziemy tutaj uchwalać za chwilę, to miejmy gdzieś tam z tyłu głowy, że to są naprawdę stawki groszowe.
 
W związku z brakiem dalszych pytań oraz komentarzy Przewodniczący poprosił o opinię Komisji.
 
W związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji Radnego P. Tramowskiego opinię przedstawił Radny K. Kowalczyk:
 
Na posiedzeniu wspólnym Komisji w dniu 12 września br. wszystkie projekty uchwał zostały zaopiniowane pozytywnie.
 
W związku z powyższym przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 12 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/307/2022 – załącznik nr 4.
 
 
Ad. 7. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXI/257/2018 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 14 czerwca 2018 r. w sprawie obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli pełniących funkcje kierownicze oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych oraz nauczycieli nie wymienionych w art. 42 ust. 3 Karta Nauczyciela zatrudnionych w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miedzichowo.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Dyrektor GZOS Elżbieta Oses:
 
Od 1 września tego roku w szkołach zostało utworzone nowe stanowisko pracy pedagoga specjalnego, któremu organ prowadzący szkoły określa tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin zajęć, przy czym ten wymiar ten nie może być wyższy niż 22 godziny tygodniowo. Nasza obecnie obowiązująca uchwała określa tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć
dla wszystkich pozostałych specjalistów - to jest pedagogów, psychologów, logopedów, doradców pedagogicznych. Dlatego też pozostajemy przy tym, aby pedagog specjalny też miał takie samo pensum, czyli 20 godzin tygodniowo.
 
Przewodniczący otworzył dyskusję na temat projektu tej uchwały.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/308/2022 – załącznik nr 5.
 
Ad. 8. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w rejonie ulic: Tylnej, Kaczmarka i Wypoczynkowej w  m. Bolewice, gm. Miedzichowo.
 
Przewodniczący poprosił o komentarz Kierownik RIOŚ B. Wajman.
 
Uchwała ta jest zmianą do istniejącego już planu zagospodarowania przestrzennego w Bolewicach przy wymienionych ulicach. Plan ten do tej pory dotyczył zabudowy mieszkaniowej i taką funkcję wyznacza, jednak tam są wyznaczone obszary budownictwa mieszkalnego jednorodzinnego, jak i wielorodzinnego. Tutaj właściciel wystąpił z wnioskiem
o zmianę dotyczącą tego, aby zlikwidować część zabudowy wielorodzinnej na rzecz jednorodzinnej. Z uwagi na obowiązujące teraz uwarunkowania rynkowe, na możliwości zakupu, wynajmu przez mieszkańców, czyli na istniejący aktualnie popyt. Także to jest taka zmiana po prostu, że rezygnacja z zabudowy wielorodzinnej na rzecz jednorodzinnej, ale cały czas z utrzymaniem funkcji mieszkaniowej tego terenu.
 
Przewodniczący otworzył dyskusję na temat projektu tej uchwały.
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/309/2022 – załącznik nr 6.
 
 
Ad. 9. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie przyjęcia trybu, zasad udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej dla spółek wodnych działających na terenie Gminy Miedzichowo realizujących zadania w zakresie wykonywania,  utrzymywania oraz eksploatacji urządzeń wodnych oraz dofinansowania realizacji inwestycji ze środków budżetu Gminy Miedzichowo.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Kierownik RIOŚ B. Wajman:
 
Przedmiotowa uchwała była już podjęta na ostatniej sesji, jednak jeden z zapisów dotyczący wysokości udzielanej dotacji spółkom wodnym został zakwestionowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową i dlatego musiała ta uchwała trafić pod ponowne obrady Rady. Musieliśmy doprecyzować wysokość już w złotówkach podając ile gmina będzie dofinansowywać do działalności spółki wodnej, która działa na terenie gminy po złożonym wniosku. Wcześniejszy zapis mówił o tym, że wysokość dofinansowania nie może przekroczyć 70% wartości zadania nie więcej niż 10.000 zł. W ocenie RIO jest to zapis nieprecyzyjny i dlatego wprowadziliśmy tutaj już konkretną kwotę 2,5 tysiąca zł, jest to kwota, która jest realna na obecną chwilę, jaką możemy tutaj zabezpieczyć w tegorocznym budżecie gminy, aby daną spółkę móc wesprzeć w działaniach. Oczywiście kwota ta może być zmienna w dalszych latach w zależności od tego ile będzie można środków wygospodarować w danym roku na zadanie związane z działalnością spółki wodnej.
 
Przewodniczący zapytał czy są jakieś pytania odnośnie projektu tej uchwały?
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/310/2022 – załącznik nr 7.
 
Ad. 10. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie przystąpienia do sporządzenia Programu Rewitalizacji dla Gminy Miedzichowo na lata 2023-2033.
 
Przewodniczący poprosił o komentarz Insp. ds. pozyskiwania funduszy unijnych Alinę Frańską:
 
Zasady oraz tryb przygotowania, prowadzenia i oceny rewitalizacji określone są w ustawie o rewitalizacji. Rewitalizacja jest procesem zintegrowanych działań na rzecz lokalnej społeczności. Proces ten koncentruje się terytorialnie i ma na celu wyprowadzenie ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych oraz poprawy jakości życia mieszkańców. Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Miedzichowo na lata 2023-2033 będzie właśnie podstawą do podejmowania działań rewitalizacyjnych na wyznaczonych obszarach rewitalizacji, które były przyjęte już uchwałą Rady Gminy w czerwcu. Program ten będzie przedstawiał przede wszystkim cele i kierunki, przedsięwzięcia rewitalizacyjne. W ramach tego dokumentu będą prowadzone szeroko rozumiane konsultacje z mieszkańcami, środowiskami społecznymi i przedsiębiorcami. Jest to kolejny etap, do którego musimy przystąpić, żeby opracować cały już gotowy dokument.
 
Przewodniczący zapytał czy są jakieś pytania odnośnie projektu tej uchwały?
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/311/2022 – załącznik nr 8.
 
 
Ad. 11. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany uchwały Nr XII/104/2008 Rady Gminy Miedzichowo z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie przystąpienia Gminy Miedzichowo do Stowarzyszenia „KOLD” jako członka zwyczajnego.
 
Przewodniczący poprosił o komentarz Insp. ds. pozyskiwania funduszy unijnych Alinę Frańską:
 
Gmina Miedzichowo przystąpiła do stowarzyszenia KOLD uchwałą Rady Gminy już w czerwcu 2008 roku jako członek zwyczajny i tutaj zarząd stowarzyszenia wystąpił do nas pismem w sprawie zmian do tej uchwały w zakresie zmiany nazwy Stowarzyszenie Kold z siedzibą w Dusznikach na nową nazwę Lokalna Grupa Działania Kold z siedzibą w Lwówku. Zmiany podyktowane są zapisami w KRS oraz zmianami siedziby stowarzyszenia.
 
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/312/2022 – załącznik nr 9.
 
Ad. 12. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie pozbawienia drogi gminnej nr 394021P położonej na terenie Gminy Miedzichowo kategorii drogi gminnej poprzez wyłączenie z użytkowania.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Kierownik RIOŚ B. Wajman:
 
Projekt tej uchwały jest podyktowany dwoma przesłankami. Droga, która jest wskazana w załączniku do uchwały z miejscowości Zawada do miejscowości Jabłonka Stara, tutaj mówimy o takich dwóch kategoriach. Po pierwsze droga ta na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat straciła na swoim znaczeniu. Kiedyś była to droga strategiczna, w chwili obecnej jej użytkowanie przez lokalnych mieszkańców jest znikome. Po drugie jej stan techniczny odbiega parametrom, które są właściwe dla kategorii drogi gminnej, ale publicznej jak jest kategoria nadana, dlatego tutaj ta funkcja po prostu samej drogi odbiega od standardu drogi publicznej, nie jest to droga, która jest jedyną łączącą te miejscowości, po drugie tutaj przesłanka druga, która mówi o tym, abyśmy tą uchwałę podjęli, to to, o czym mówimy już od dłuższego czasu, aby skutecznie wdrożyć proces zamiany gruntów z Nadleśnictwem, bo ta droga faktycznie użytkowana jest w większości i wyłącznie przez transporty leśne, które wywożą drewno z lasu i założenie było takie, aby droga ta była później remontowana przez Nadleśnictwo po tej zamianie, wywożone było drewno, ale droga ta byłaby w odpowiednim standardzie jakości, co nie oznacza, że byłaby ona zamknięta szlabanami dla mieszkańców, którzy by w sposób sporadyczny, ale jednak chcieli się tą drogą poruszać.
Także droga ta byłaby po tej zamianie skutecznej drogą leśną, ale z możliwością poruszania
się mieszkańców, bo do tej pory jest tak, że jest to droga gminna, publiczna rozjeżdżana przez
właśnie głównie te ciężarówki wywożące drewno, lasy nie mogą w tą drogę inwestować, ponieważ nie jest to ich droga. Gmina również nie inwestuje, no bo z kolei ma inne bardziej strategiczne drogi do naprawy, także podjęcie tej uchwały daje przepustkę do wdrożenia właśnie tego procesu zamiany, ponieważ zamieniając drogę gminną nie może ona mieć kategorii nadanej, a znieść ją można tylko i wyłącznie poprzez wyłączenie z użytkowania, a fakt, że tutaj zniesiemy tą kategorię nie oznacza, że też ją wyłączymy i nie będzie można się nią poruszać, bo dróg z kategoriami na terenie gminy mamy 37, a faktycznie ile tych kilometrów mamy dróg gminnych no dużo, dużo więcej, bo 200 chyba ponad, także fakt posiadania tego statusu i kategorii wcale nie oznacza, że droga nie będzie gminna. Nawet jeżeli przystąpimy już do tej zamiany, wskażemy tą drogę, to moment, w którym ta droga będzie przekazana może się okazać tak, że pewien odcinek nadal zostanie w rękach gminy, bo to zniesienie kategorii, zamiana nie powoduje wyzbycia się i zmiany tutaj własności, tak, także to są przyszłe działania, przyszłe decyzje, w tym momencie tylko i wyłącznie znosimy kategorię drogi publicznej i likwidujemy tą kategorię nic innego.
 
Przewodniczący otworzył dyskusję na temat projektu tej uchwały.
 
Radny P. Tramowski - po ostatnim naszym posiedzeniu komisji, zasięgnąłem opinii u okolicznych mieszkańców Jabłonki i Zachodzka powiedzmy tych, co korzystają z tej drogi publicznej i oni taką obawę przekładają czy oni będą mogli dalej korzystać z tej drogi?
Bo pozbawiamy jej kategorii drogi gminnej, także to będzie droga bez właściciela?
 
B. Wajman – być może cały czas będzie to droga gminna, bo może się okazać tak, że faktycznie w dalszych konsultacjach, dalszych rozmowach, nie przystąpimy do tej zamiany i cały czas będziemy właścicielami tej drogi. Będzie to droga gminna, jak wiele innych, tylko bez kategorii. To nie świadczy o tym, że nie będziemy musieli wykonywać pewnych prac na tej drodze. No tak nie jest, bo mamy wiele innych dróg, gdzie prace remontowe się odbywają na tych drogach na bieżąco, są równane, utwardzane czy modernizowane w inny sposób, a nie
mają kategorii drogi gminnej. To co na przykład teraz się dzieje na osiedlu, bardzo duże inwestycje w Miedzichowie czy Bolewicach, tam są drogi bez kategorii. Także to wcale jedno drugiego nie wyklucza, więc to działanie, które my podejmujemy w tym momencie nie przesądza o losach tej drogi.
 
Radny P. Tramowski – jeszcze jedno pytanie, jeśli chodzi o inwestycje budowlane, jeśli ktoś by chciał gdzieś się tam pobudować, no to jeśli nie mamy drogi publicznej, no nie otrzymujemy pozwolenia na budowę? Jak to wygląda?
 
B. Wajman - w tej chwili status tej drogi bez względu na to, czy jest z tą kategorią, czy będzie bez kategorii, umożliwi staranie się o warunki zabudowy, bo tak jak mówiłam, tych dróg z kategorią mamy bardzo niewiele, a budownictwo odbywa się również przy tych drogach, jeżeli własnością jest gmina, to z automatu jest to przepustka i zapewniony dostęp do drogi. Bo gmina jest właścicielem działki sklasyfikowanej jako DR, to z automatu jest to traktowane jako dostęp do drogi publicznej, czyli ta dostępność komunikacyjna jest zapewniona.
 
 
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 12 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymuję się” i zarejestrowana pod             Nr XXXV/313/2022 – załącznik nr 10.
 
 
Ad. 13. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym umowy najmu garażu przy ul. Szkolnej 74 w Bolewicach.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Kierownik RIOŚ B. Wajman:
 
Mamy jeden garaż, umowa najmu kończy się w miesiącu wrześniu, dotychczasowa najemczyni zrezygnowała w ogóle, mamy kolejny wniosek i aby umożliwić dalsze zajmowanie lokalu, konieczna jest ta uchwała.
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/314/2022 – załącznik nr 11.
 
 
Ad. 14. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie nadania nazwy ulicy położonej na terenie wsi Bolewice.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Kierownik RIOŚ B. Wajman:
 
Chodzi o nadanie nazwy ulicy, która powstała na terenie, gdzie obowiązuje plan miejscowy w miejscowości Bolewice, to jest koniec ulicy Leśnej, tam właścicielem terenu jest Fundacja Barka i to ona jest wnioskodawcą i zaproponowała nazwę tejże powstałej ulicy Tomasza Sadowskiego od nazwiska założyciela tejże fundacji, także taka jest propozycja. Rozwój budownictwa się tam odbywa, powstają budynki, jest konieczność aby nadać im numery porządkowe bez wyznaczonej ulicy jest to niemożliwe.
 
Radny R. Stasiak – ten obszar należy do Barki, ale ci co kupują działki to są właścicielami tych działek, tam nie ma dzierżawy?
 
B. Wajman - jest to teren, który został podzielony na kilkadziesiąt działek i dokonuje się tam sprzedaży, także te budynki, które powstają, są już własnością prywatną, jednak jeszcze znaczna część terenu jest w ich rękach.
 
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/315/2022 – załącznik nr 12.
 
 
Ad. 15. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Mirosława Kuryś:
 
W miesiącu czerwcu Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rozszczelnienie tych gruntów przy boisku. Z uwagi na pominięcie przeze mnie tego zadania w Wieloletniej Prognozie Finansowej została ta uchwała uchylona, dlatego powtarzamy ją w identycznej treści, jak była w miesiącu czerwcu.
 
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania, w wyniku którego uchwała została podjęta 13 głosami „za” i zarejestrowana pod Nr XXXV/316/2022 – załącznik nr 13.
 
 
Ad. 16. Podjęcie uchwały Rady Gminy Miedzichowo w sprawie zmiany uchwały budżetowej Gminy Miedzichowo na 2022 rok.
 
Zasadność podjęcia uchwały przedstawiła Skarbnik Gminy Mirosława Kuryś:
 
W związku z tym, jak już Państwa informowałam, przegłosowaliście Państwo zwiększenie środków na realizację zadania, jakim jest budowa sieci wodociągowej w Szklarce Trzcielskiej o kwotę 52.200,00 zł, są to środki pochodzące z odzyskanego Vat-u, pominięto w tym zadaniu koszty inspektora nadzoru, dlatego proponuję, żeby Państwo przyjęli jeszcze dzisiaj z autopoprawką zwiększenie po stronie dochodów i wydatków oraz automatycznie dotacji dla Gminnego Zakładu Komunalnego o kwotę 8.800,00 zł, żeby można było podpisać umowę, bo w związku z rozstrzygnięciem przetargu, które Państwu przedstawiłam na posiedzeniu Komisji, było zwiększenie do realizacji zadania, pominięto koszty inspektora, prosiłabym Radę, żeby przegłosować, to ja wtedy odczytam już z tą autopoprawką, którą Państwo przyjmiecie, zmianę budżetu. To jest kwota 8.800,00 zł - zwiększone koszty na realizację wodociągu.
 
Przewodniczący - proponuję tradycyjne głosowanie, jeżeli chodzi o tą autopoprawkę.
Kto jest za uwzględnieniem jej w projekcie tej uchwały? Proszę o podniesienie ręki do góry.
Kto się wstrzymał, kto był przeciwny?
Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie 13 głosami „za”.
 
Skarbnik: przeczytam najważniejsze elementy uchwały.
W związku z przyjętą przez Państwo autopoprawką ustala się łączną kwotę dochodów budżetu na 2022 rok w wysokości 29.486.933,20 zł, z tego dochody bieżące to kwota 23.316.250,52 zł, dochody majątkowe w kwocie 6.170.682,68 zł.
Natomiast w § 2 ustala się łączną kwotę wydatków budżetu na 2022 rok w wysokości 34.357.225,32 zł. W wyniku tego został też zwiększony § 6 uchwały proponowanej zmiany budżetu, gdzie ustala się dotację dla gminnego zakładu budżetowego i przychody gminnego zakładu budżetowego po zmianie stanowić będą kwotę 3.280.436,60 zł, natomiast koszty kształtować się będą po wprowadzonej zmianie w kwocie 3.277.361,60 zł.
W przedłożonej zmianie uchwały budżetowej dokonuję zmniejszenia dochodów o kwotę 476.652,04 zł, z tego w dziale 010 rolnictwo i łowiectwo zwiększam dochody o 50.000,00 zł - jest to dotacja na realizację projektu "Od kuźni przez strażnicę na świetlicę" rozbudowa, modernizacja świetlicy wiejskiej w Lewiczynku, w dziale 400 to, co już Państwu wspomniałam: wytwarzanie i zaopatrzenie w energię, gaz i wodę dokonano zwiększenia dochodów ogólnie o kwotę 121.000,00 zł z tytułu częściowego zwrotu podatku VAT z tego, jak już wspomniałam na realizację wodociągu Szklarka Trzcielska 61.060,00 zł jest przeznaczone na opracowanie częściowej dokumentacji modernizacji oczyszczalni ścieków w Bolewicach. Transport i łączność dokonuje zwiększenia planu dochodów o 79.000,00 zł, jest to dofinansowanie przebudowy dróg dojazdowych do gruntów rolnych na Piotrach.                   W administracji publicznej dokonuję zwiększenia dochodów o kwotę 16.378,00 zł – są to otrzymane środki na organizację konkursu fotograficznego, organizację Festynu Archeologicznego i organizację Konie i Powozy.
W dziale 756 dochody od osób prawnych, osób fizycznych dokonujemy zwiększenia dochodów o kwotę 1.900,00 zł, są to zwiększone wpływy z tytułu z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. W dziale 758 dokonujemy zwiększenia ogólnie dochodów o kwotę 140.274,04 zł – jest to:
-  zwiększona subwencja oświatowa w wysokości 88.655,00 zł na podwyżki wynagrodzeń od maja i zatrudnienie pedagogów, logopedów,
- dotacja z tytułu części zwrotu wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego za rok 2021 to kwota 51.619,04 zł.
W oświacie dokonujemy zwiększenia ogólnie dochodów o kwotę 11.700,00 zł, są to wpływy z tytułu wynajmu pojazdów kwota 10.000,00 zł, z otrzymanych darowizn 1.700,00 zł.
W dziale 852 dokonujemy zwiększenia dochodów na wypłatę zasiłków stałych i okresowych 36.400,00 zł.
W dziale 854 dokonuje się zwiększenia planów dochodów o kwotę 20.000,00 zł, są to zwiększone wpływy w Szkolnym Schronisku Młodzieżowym w Bolewicku.
 
Tak się przedstawia strona dochodowa, natomiast strona wydatkowa planujemy zwiększyć budżet o kwotę 1.712.037,60 zł, w dziale 400 wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną gaz, wodę dokonano zwiększenia wydatków ogólnie z tą autopoprawką to jest kwota 361.000,00 zł z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej w Szklarce Trzcielskiej, z tego 300.000,00 zł, są to środki otrzymane w roku 2021.
Dział 600 transport i łączność dokonuje zwiększenia wydatków ogólnie o 118.000,00 zł, jest to na opracowanie dokumentacji budowy drogi gruntowej w Starym Folwarku 36.000,00 zł, dodatkowe koszty związane z budową dróg gminnych w miejscowości Bolewice 82.000,00 zł, w dziale 750 dokonuję ogólnie zwiększenia kwoty wydatków o 18.378,00 zł, są to środki:
- koszty organizacji Festynu Archeologicznego 5.000,00 zł,
- koszt organizacji konkursu fotograficznego 6.000,00 zł,
- koszty organizacji promowania produktów rolnych 4.878,00 zł.
W bezpieczeństwie publicznym i ochronie przeciwpożarowej dokonuję zwiększenia wydatków bieżących o kwotę 25.000,00 zł, są to środki przeznaczone na bieżące naprawy i zakup paliwa.
W 801 ogólnie oświata dokonuje zwiększenia o kwotę 151.355,00 zł, z tego:
- wynagrodzenia i pochodne nauczycieli w szkołach to jest kwota 75.355,00 zł,
- zakup pomocy dydaktycznych, kwota 15.000,00 zł,